25 okt. 2014

Gissa vad fröken tänker....

..och då menar jag inte att ni ska gissa vad jag tänker utan att ni ska fundera på hur ni ställer frågor till barnen.

En mycket vanlig förekommande frågesekvens (givetvis med olika innehåll) när det gäller samtal mellan vuxna och barn, särskilt mellan (fsk-)lärare och barn.

F-Vilkar dagar på veckan är vi lediga?
B1- Onsdag! (barnet är ledigt på onsdagar)
F- Ja, du är ju ledig på onsdagar men vi andra menar jag...
B2- På kvällen är vi lediga, när vi kommer hem från jobben och så...
F-Jo, det är vi, men jag menar vilka dagar på veckan som vi är helt lediga. När vi inte jobbar.
B1- Min pappa jobbar inte han är med min lillasyster...så han är ledig alltid. 
F- Ok. Men vi andra, när är vi lediga. En av dagarna brukar ni ju få godis! Kommer ni ihåg? 
B3- Fredag! Då brukar vi ha fredagsmys.  
F- ..... 
B4- Lördag! Lördag är godisdagen! 
F-JA! Lördag! Tack. 


"Leken" heter gissa vad fröken tänker och den är väl utbredd bland vuxna som inte vill lyssna på barn utan driva igenom sin egen tankelinje. Har du lekt den någon gång?



(det har jag!) Det finns även vuxna som ställer sådan frågor till andra vuxna. Håll utkik efter dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar